حرم مطهر حضرت معصومه(ع)

در استان قم، در سال ۹۶۵ هجری شاه طهماسب صفوی، در چهار طرف مرقد ضریحی آجری با منافذ باز آراسته به کاشی‌های هفت رنگ و کتیبه‌های معرق بنا نمود.

حرم مطهر حضرت معصومه(ع)
بازار قم
بازار قم

بازار سنتی قم که همواره بوی عطر  از آن به مشام می رسد سالهاست میزبان مسافرانی است که سوهان و مهر و سجاده را می خرند تا به عنوان یادگار هدیه کنند.

دریاچه نمک حوض سلطان

ریاچه نمک حوض سلطان شامل دو چاله جدا از هم یکی به نام “حوضسلطان” و دیگری به نام “حوضمره” است که با آبراهه باریکی به هم وصل میشوند. حوض باختری (حوضسلطان). حوض خاوری (حوضمره)، وسعت و شکل دریاچه حوض سلطان متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است.

دریاچه نمک حوض سلطان
دره ریواس ها
دره ریواس‌ها

در ناحیه شمالی پلنگ دره، منطقه سلفچگان، در ناحیه شرقی آن رودخانه قمرود و در ناحیه غربی آن چند روستای کوچک قرار گرفته که عمدتا خوش آب و هوا و سرسبزند.

منطقه ییلاقی کهک

شهر کهک با روستاهای اطراف آن، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از مناطق ییلاقی استان قم به شمار می‌رود.

منطقه ییلاقی کهک
تالاب بهشت معصومه
تالاب بهشت معصومه

زمین‌های اطراف تالاب بهشت معصومه را شوره زارها تشکیل می‌دهند و گیاهان شورپسند و نی زارها غالب پوشش گیاهی را شکل می‌دهد.

سد تاریخی کبار قم

سد کبار سدی قدیمی است که در دشت کبار در نزدیکی زنبورک از توابع جنت آبادقم قرار دارد، این سد با تاریخچه‌ای هزار و ۷۰۰ ساله همچنان دشت کبار را آبیاری می‌کند و کشاورزی منطقه را رونق بخشیده است.

سد تاریخی کبار قم
روستای فردو
روستای فردو

نام روستای فردو برگرفته از کلمه فردوس به معنای بهشت است. روستای فردو دارای جاذبه‌های طبیعت گردی بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به آبشار زیبایی که در دامنه‌های کوه برف انبار قرار دارد و از جلوه‌های زیبای طبیعت ناشناخته استان قم است، اشاره کرد.

روستای نویس

روستای نویس از روستاهای قدیمی و نسبتا کهن شهرستان قم بوده و عوامل متعددی چون منابع آب و خاک‌های مرغوب و حاصلخیز و اقلیم مناسب و امنیت در پیدایش و شکل گیری آن تأثیری بسزائی داشته است.

روستای نویس
غار وشنوه
غار وشنوه

در کوهستان اردهال چهار غار یا چاله شناخته شده است که در داخل یکی از آن ها منبع عظیمی از آب وجود دارد. این غار یکی از جاذبه های بسیار دیدنی استان قم به شمار می رود.

غار کـَهـَک                                                                                       

در ۳۰ کیلومتری جنوب قم واقع است و یکی از آثار طبیعی و باستانی استان به شمار می رود .

غار کـَهـَک
روستای نایه
روستای نایه

این روستای ییلاقی در بخش خلجستان از دیگر روستاهای دیدنی استان قم و ایران محسوب می شود.

روستای اَوِل

از روستاهای ییلاقی با درختان خرم و آب وهوای مطبوع است که یکی از فضاهای طبیعی دلنشین را شکل می دهد.

ریشهر

همچنین در مطلب غداها و سوغاتی های استان قم لیستی را جهت آشنایی بهتر شما با این استان تهیه کرده ایم که می توانید آن را دنبال کنید.