بازار سنندج

شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده به نام‌های بازار قدیمی و بازار سرتپوله است.

بازار سنندج
غار تاریخی کرفتو
غار تاریخی کرفتو

غار کرفتو طولانی ترین غار تاریخی ایران است که در ادوار مختلف محل سکونت مردمان بسیاری بوده است. این اثر ملی، یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کردستان است که هر ساله پذیرای تعدا زیادی گردشگر از سر تا سر کشور می باشد.

روستای پالنگان

این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.

روستای پالنگان
آبشار گویله

آبشار گویله

این‌ آبشار زیبا در فصل‌ بهار از مکان‌های دیدنی‌ و زیبای‌ منطقه‌ محسوب‌ می‌شود.آبشار گویله مریوان در ۲۰ کیلومتری شهرستان مریوان در نزدیکی روستای گویله قرار دارد.

اورامانات

خانه های روستای اورامان به طور کلی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین (بدون استفاده از ملات) و به شیوه پلکانی ساخته شده است. این روستا در بین اهالی روستاهای منطقه به شهر اورامان معروف است و یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی کردستان است و به اعتقاد آنان این روستا زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته است و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه اورامان یاد می‌کنند.

اورامانات
شهر بانه

شهر بانه

مطمئنا نام بانه به گوشتان خورده است. مخصوصا اگر اهل خرید کردن هستید. شهرت عمده این شهر مرزی به خاطر مراکز خرید آن می باشد و هر ساله سفرهای داخلی بسیار زیادی به این منظور به بانه انجام می شود.

دریاچه زریوار

زری‌وار یا زریبار به واژه «زَری» به معنی دریاچه، دریا و پسوند «وار» به معنی کنار می‌باشد که روی هم رفته به معنی «دریاچه‌وار» یا «کنار دریا» است.

دریاچه زریوار
مجموعه پارك تفریحی آبیدر
مجموعه پارک تفریحی آبیدر

 یکی از بزرگ ترین باغ های این مجموعه باغ امیریه می باشد که بزرگ ترین سینمای رو باز (تابستانه) کشور در این باغ جای گرفته است. این مجموعه از قدیم الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی میان مردم است.

چشمه بل یا رود کانی بل (کوتاه ترین رودخانه دنیا)

چشمه بل، یکی از جاذبه های حیرت انگیز ایران به حساب می آید که در منطقه اورامانات کردستان واقع است. چشمه کانی بل که حجم آب حیرت انگیزی دارد در نزدیکی روستای ناو و حجیج واقع است و به رودخانه سیروان می ریزد.

چشمه بل یا رود کانی بل (کوتاه ترین رودخانه دنیا)

همچنین در مطلب غداها و سوغاتی های استان کردستان لیستی را جهت آشنایی بهتر شما با این استان تهیه کرده ایم که می توانید آن را دنبال کنید.