غذاها

وقت آن است که به سراغ آشپزخانه مردم اردبیل برویم و ببینیم که چه طعم و رنگ هایی در آنها وجود دارد.

همیشه در سفرهای مان به سراغ دیدنی های مختلف شهرها می رویم و یا زیبایی های روستاها و طبیعت اطراف شهر را از نظر می گذرانیم. در این میان جاذبه هایی هستند که شاید از آنها غافل شوید و احتمالا آنها را اصلا به عنوان جاذبه به حساب نیاورید. این جاذبه ها همان طعم های خوشمزه ای هستند که در هر شهر و دیاری انتظارمان را می کشند تا به سفر و گشت و گذارمان رنگ و بوی تازه ای بدهند و خاطره ای شیرین را در ذهن مان ماندگار کنند.

پیش از این به مناطق مختلفی از کشور عزیزمان ایران رفتیم و برای تان از خوشمزه های آن خطه ها سخن گفتیم. این بار نوبت اردبیل است که طعم های بی نظیرش را به ما ارایه کند و یک گشت و گذار خوشمزه را برای مان رقم بزند. این استان جاذبه های فراوانی را در خود جای داده که معروف ترین آنها چشمه های آب گرم هستند و همه ساله بسیاری را به این دیار می کشانند. جاذبه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیز در این استان قرار دارد و افتخاری برای ایران محسوب می شود.

آش دوغ

آش-دوغ-1

اریشتَ آشی

اریشتَ آشی

آش گیلدیک

آش-گیلدیک

آش شیر

آش-شیر

باسترما پلو

باسترماپلو

آش میوه

آش-میوه

ترشی قورمه

ترشی-قورمه

پیچاق قیمه

پیچاق-قیمه

سوغات

بیشتر سوغاتی‌های اردبیل را سوغاتی‌های خوراکی و خوشمزه تشکیل می‌دهد و بسیاری از ما عسل سبلان را به‌عنوان بهترین عسل طبیعی می‌شناسیم.

از مهم‌ترین سوغات اردبیل می‌توان آب‌نبات، تخمهٔ آفتابگردان، حلوای سیاه، سرشیر، شیرینی‌های محلی، شکلات روسته، عسل طبیعی سبلان، عصارهٔ گل‌های سبلان و کره را نام برد.

حلوای سیاه اردبیل معجونی است که از جوانهٔ گندم و کرهٔ طبیعی تهیه می‌شود و بسیار مقوی و نیروزا می‌باشد.

قره حلوا( حلوای سیاه)

قره حلوا( حلوای سیاه)

نان برنجی خلخال (قند چوریی)

نان برنجی خلخال (قند چوریی)

شکلات رسته

شکلات رسته

فطیر

فطیر

بالاتماز (قطاب خلخال)

بالاتماز (قطاب خلخال)

حلوای زنجبیل

حلوای زنجبیل

اجاق قراقی

اجاق قراقی

بالاتماز (قطاب خلخال)

باقلوای اردبیل

مسگری در اردبیل

مسگری در اردبیل

تراش شیشه

تراش شیشه