غذاها

عطر بهار نارنج، بناهای پرشکوه چندهزارساله، فروشگاه‌های عرقیات گیاهی، حافظیه و سعدیه یادآور دیار شعر و ادب استان فارس است. آب‌و‌هوای این استان باعث رشد گیاهان و پرورش دام‌ شده است، به همین علت غذاهای محلی استان فارس تنوع زیادی دارد. شاید اگر بدانید که این استان علاوه‌بر جاذبه‌های دیدنی، فرهنگ غذایی اصیلی دارد اشتیاق بیشتری برای سفر به آن داشته باشید.

صدرنشین غذاهای شیرازی، کلم پلو است که یکی از غذاهای محلی شیراز است که مردم سراسر ایران آن را می‌شناسند و طبخ هم می‌کنند. کلم، ماده‌ی اصلی این غذا با ارزش غذایی بالاست و شیرازی‌ها این غذا را با ماست و سبزی خوردن مصرف می‌کنند.

دوغ و گوشفیل

پاچه پلو شیرازی

بریانی

کلم‌‌پلو شیرازی

هلیم

دوپیازه آلو (سیب‌زمینی)

فرنی

پلو اسفندی

خورشت ماست

شکر‌پلو شیرازی

رب‌پلو شیرازی

رب‌پلو شیرازی

قنبرپلو شیرازی

قنبرپلو شیرازی

نخودآب

شیرازی پلو

شله بریان و زیره

هویج‌پلو با گوشت

کاچی

لوبیا پلو شیرازی (چشم‌بلبلی)

سوغات

شیراز از محبوب ترین شهرهای استان فارس برای سفر شمرده می شود. هر کدام از ما که به این شهر سفر می کنیم می خواهیم بیشتر درباره خوشمزه های آن بدانیم تا سوغاتی مناسبی از اینجا خریداری کنیم.

شهر شیراز محل آثار دوران کهن ایران، با داشتن خاتم کاری، طلاسازی، و نقره‌کاری محل معتبری برای خرید سوغات این استان است. خاتم این شهر بی‌نظیر است و ظرافت و هنر را در هر قطعهٔ ساخته‌شده می‌توان مشاهده کرد.  قالی، گلیم و جاجیم عشایری استان فارس رنگ و بوی آمیختگی با طبیعت دارد و جزء سوغات‌های اصلی این استان به‌شمار می‌آید.

میناکاری

مسقطی

قلمزنی

خاتم کاری

کاشی سازی

لیموی شیرازی

خاتم کاری

عرقیات گیاهی

پارچه قلمکار

مسقطی سوغات معروف شیراز

ملیله کاری

بادام سوخته