غذاها

پخت غذا و استفاده از مواد اولیه برای تهیه یک غذا در مناطق مختلف دنیا با هم تفاوتهای زیادی دارد، بنابراین مردم شناسان امروزه غذا را یک پدیده فرهنگی معرفی می کنند، نحوه ترکیب و نوع مواد غذایی همه از عوامل فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و حتی دینی یک منطقه نشات می گیرد. کشور ایران نیز به دلیل تنوع مکانی و قومی دارای انواع غذاهای محلی است و در این میان استان مرکزی نیز دارای غذاهایی است که برخی شهرت بسیاری دارند.

در بسیاری از مناطق استان مرکزی نیز رسم بر این است که برخی از اهالی استان مرکزی نیز در اولین ظهر سال نو در خانه بزرگترها جمع شده و آش محلی به خصوص آش جودو دستپخت مادربزرگشان را تناول می کنند.

ته چین شهمیرزادی

پَتله پلو و رشته پلو

تاک پلو

آش گندینه

حلوای-کنجدی

گوشتابه اراک

حلوای سیاه

خورش فسنجان و کشک

سوغات

خرید سوغات، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است. سوغات استان مرکزی بسیار متنوع است، از انواع صنایع دستی مثل گیوه و فرش دستباف گرفته تا نان‌های محلی و مواد خوراکی که از محصولات کشاورزی متنوع استان مرکزی به دست می‌آیند.

این استان به علت وجود کوه‌های مرتفع، مجاورت با حاشیه‌ی کویر مرکزی ایران، همجواری با بخشی از منطقه‌ی حوض سلطان، کویر میقان و حوزه‌ی آبریز دریاچه‌ی نمک و همچنین قرار گرفتن در محل تلاقی دو رشته‌کوه البرز و زاگرس، دارای آب وهوایی متنوع است. همین آب‌ و هوای متنوع سبب تنوع در جاذبه، فرهنگ‌ها و سوغات و محصولات کشاورزی شهرهای مختلف این استان شده است.

گردو

انگور هزاوه

پسته دامغان

انار ساوه

نان چای

جوزغند نراق

نان چای

ترخینه

نان فتیر

فرش ساروق

نان شیرمال

عسل خمین

نان شیرمال

نان فطیر اراک