غذاها

گلستان یکی از استان‌های ایران با پیش زمینه‌ی تاریخی غنی به شمار می‌رود که فرهنگ‌ها و قومیت‌های گونانی را درون خود جای داده است. طبیعت سرسبز استان، وجود این قومیت‌های گوناگون و همجواری با دریای خزر به خوبی اثر خود را گذاشته، تا ما امروز شاهد فرهنگ و ذائقه‌ی غذایی خاصی در این منطقه باشیم.

گلستانی ها سفره‌های رنگین دارند و طعم ترش به وفور در آنها یافت می شود. انار ترشی (ترشی انار)، آب نارنج، آبغوره، هلی ترشی (ترشی آلو)، آبلیمو، رب گوجه، انار تیم (ناردان) و … از چاشنی های غذاها و خوراکی های مردم این دیار هستند.  استفاده از سیر سرکه (سرکه سیر)، بانجام سرکه (سرکه بادامجان) و یارم مسی (سرکه با سیب زمینی ترش) نیز به وفور صورت می گیرد. تنوع غذایی در گلستان بسیار بالاست. یکی از دلایل وجود غذاهای سنتی خوشمزه در این استان وجود آب و هوای خوب و بی نظیر آن است.

غذاهای محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان هایی دیگر پخته و استفاده شوند. حتی دست مایه تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می ماند.

چکدرمه

چکدرمه

آش دوغ

آش دوغ

کدو ترش

کدو ترش

خورش ساک

خورش ساك

سوغات

سوغات استان گلستان را بیش از هر چیز خوراکی های خوشمزه تشکیل داده اند. آشنا شدن با سوغات استان باعث می شود تا به هنگام خرید یادگاری برای دوستانتان دقت بیشتری داشته باشید. بهترین ها را انتخاب کنید. مشهورترین و خارق العاده ترین سوغات این شهر قالی ترکمن است که توجه جهانگردان و توریست های زیادی را به خود جلب نموده است. با دارا بودن جاذبه های طبیعی و فوق العاده اش به عنوان یک قطب گردشگری محسوب می شود.

از صنایع دستی گرفته تا مکان های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می شوند که اتفاقا مردمان آن منطقه تعصب خاصی نسبت به آنها دارند. البته گاهی به دلیل سیر و سفرهایی که همیشه باب بوده، این تحفه ها دست به دست چرخیده و به شهرهای دیگر قرض داده شده اند.

حلوای آماج

حلوای آماج

ابریشم بافی

ابریشم بافی

زیور آلات ترکمنی

زیور آلات ترکمنی

خاویار

خاویار

قالی ترکمن

قالی ترکمن

سرغبیلی

سرغبیلی

نان خرمایی

نان خرمایی

نان پادرازی

نان پادرازی