غذاها

ماهی، یکی از مواد غذایی مهم و ارزشمندی است که حاوی پروتئین فراوان، کلسترول و چربی بسیار کم، ویتامین‌های A، B،D ، کلسیم، فسفر، امگا ۳، آهن، مس و بسیاری از املاح معدنی و مورد نیاز بدن است. به گونه‌ای که مصرف این ماده‌ی مفید غذایی، توسط پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی، به دفعات و در مقیاس بالایی توصیه شده است.

در واقع از مهم‌ترین ویژگی‌‌های ماهی می‌توان به کاهش و جلوگیری از بیماری‌های قلبی، کاهش تری گلیسیرین خون، جلوگیری از تجمع پلاکت‌های خون، تنظیم ضربان قلب، تامین سلامت مغز و کاهش فشار خون اشاره کرد. پرواضح است که مصرف ماهی در استان خوزستان به دلیل نزدیکی به خلیج همیشگی فارس، در سطح بالایی صورت می‌پذیرد. تنوع فوق‌العاده‌ای از غذاهای طبخ شده بوسیله‌ی این ماده‌ی غذایی ارزشمند، از نکات و ویژگی‌های مثبت رژیم غذایی مردم این منطقه از کشور، به شمار می‌آید.

قلیه ماهی، یکی از مشهورترین و پرمصرف‌ترین خورشت‌های بومی و محلی استان خوزستان است که آشپزها و مادران هنرمند و خوش‌سلیقه‌ی آن، به کمک ماهی، پیاز، سیر، زردچوبه، نمک، فلفل، سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، رب انار (در صورت تمایل می‌توان از رب گوجه‌فرنگی استفاده کرد)، تمبر هندی و روغن به طبخ این غذای لذیذ و دوست‌داشتنی می‌پردازند. معمولا قلیه ماهی را به عنوان خورشت در کنار پلو میل می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به این استان زیبا و پس از بازدید از عمارات و مکان‌های تاریخی، این غذای خوش‌طعم و پرطرفدار را تهیه و میل کنید.

آش ارده

امگشت

امگشت

آش ارده

رنگینک

رنگینک

پاکورا

پاکورا

فلافل

فلافل

سمبوسه

سمبوسه

نافله

نافله

ماهی-صبور

ماهی-صبور

سوغات

اگر گذرتان به استان خوزستان افتاد، سری هم به شهر زیبای دزفول بزنید. دزفول یکی از دیدنی ترین شهرهای جنوب غرب ایران است. شهری پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی که مردمی بسیار خونگرم و میهمان نواز دارد. مردمی زحمتکش که هنر دستشان در استان خوزستان زبان زد خاص و عام است.

خرما

خرما

احرامی‌بافی

احرامی‌بافی

کپوبافی

کپوبافی

قلم‌نی

قلم‌نی

مرکبات دزفول

مرکبات دزفول

کلیچه

کلیچه